
Sprawdź jakie zmiany zespół Yamaha wprowadził do nowego Mt-10 SP z 2022. Sprawdź dane techniczne i zdjęcia. Pamiętaj niedługo premiera modelu w salonie Moto46
Na początku sierpnia w naszym salonie pojawi się długo wyczekiwany MT-10 SP od Yamaha. W związku z nadchodzącą premierą przygotowaliśmy garść najważniejszych informacji o modelu, jakie udało nam się zgromadzić.
Nowa wersja MT wydaje się wyjątkowa na skale świata. Wszystko dzięki innowacyjnemu systemowi amortyzacji Ohlins. To jednak nie wszystkie zmiany.
Ważne jest również, że wersja SP posiada wszystkie ulepszenia zastasonowane w standardowym MT-10 z 2022. O tych zmianach również znajdziesz informacje.
W tym artykule znajdziesz wszystkie najważniejsze informacje o nowym MT-10 SP. Dowiedz się wszystkiego o tym legendarnym motocyklu hyper-naked.
- Garść informacji o MT-10 z 2022 przed omówieniem zmian w wersji SP
- Czym MT-10 SP różni się od standardowego MT-10 2022?
- Dane techniczne – MT-10 SP
- Zdjęcia – Sprawdź stylistykę MT-10 SP
1. Garść informacji o MT-10 z 2022 przed omówieniem zmian w wersji SP
Motocykl przeszedł prawdziwą ewolucję. Zespół Yamaha zdawał sobie sprawę z drobnych mankamentów poprzednich wersji.
Rewelacyjna zabawa, jaką dostarczał MT, niestety kosztowała nas odrobinę za dużo na stacji paliwa. Hamulce nie były idealne, a elektronika zdawała się reagować trochę wolno. Jednak w wersji z 2022 wszystkie wady zostały wyeliminowane.
Oto lista nowości zastosowanych w MT-10 2022:
- Zmodyfikowany 4-cylindrowy silnik o pojemności 998 cm3. Z wałem korbowym typu crossplane. Udało się dodać 6 KM i finalnie uzyskano moc 165,9 KM. Silnik oczywiście spełnia normy EURO5.
- Układ dolotowy, wydechowy i paliwowy został dopracowany. Znacznie poprawiło to moment obrotowy w zakresie między 4000 a 8000 obr./min.
- Osłona filtra otrzymała nową obudowę, wyposażoną w kanały dolotowe różnej długości i przekroju. Nowe kratki wzmacniająca akustykę umieszczone z przodu po obu stronach – 17 litrowego zbiornika paliwa. To wszystko w celu skierowania hałasu układu dolotowego do uszu kierowcy. Poskutkowało to unikalnym i rewelacyjnym dźwiękiem. Dzięki temu odczuwamy jeszcze lepsze wrażenia z jazdy MT-10, gdy wciśniemy gaz.
- Na tym jednaka zespół Yamaha nie poprzestał i dla podbicia wrażenia, zastosowano tytanowy układ wydechowy.
- Lepsze hamulce MT-10 2022 wyposażone w pływające tarcze hamulcowe z 4-tłoczkowymi, radialnie mocowanymi zaciskami.
- Elektronika została mocno poprawiona i unowocześniona. Najbardziej oczywiście wyróżnia się 4,2-calowy wyświetlacz TFT.
Elektronika w MT-10 2022:
- Yamaha Variable Speed Limiter – Regulowany ogranicznik prędkości w MT-10
- System quickshifter (QSS) w MT-10 2022
- Moduł manetki z czujnikiem APSG
- Ustawienie czułości przepustnicy — przełącznik PWR / tryb oddawania mocy w 4 poziomach
- System kontroli trakcji (TC) – wykrywający pochylenie motocykla
- Układ sterowania uślizgiem SCS
- System kontroli unoszenia przedniego koła (LIFt)
- Kontrola Hamowania silnikiem (EBM)
- System kontroli hamowania (BC) – zakręty ABS
- Yamaha Ride Control (YRC) – cztery tryby jazdy:
- A – Do jazdy sportowej
- B – Warunki ogólne
- C – Jazda w mieście
- D – Jazda w deszczu i w niekorzystnych warunkach
Edycja każdego z wymienionych trybów jest możliwa. Kierowca może zmienić ustawienia wedle własnych preferencji.
2. Czym MT-10 SP różni się od standardowego MT-10 2022?
W tym punkcie wymienimy wszystkie najważniejsze zmiany w wersji SP. Zespół Yamaha postawił tu na innowacyjny i jedyny w swoim rodzaju system amortyzacji Ohlins. To oczywiście nie koniec zmian. Przewody hamulcowe również doczekały się znaczących zmian oraz unikalnego malowania.
Półaktywne zawieszenie Ohlins w Yamaha MT-10 SP
Ten motocykl Yamahy jest pierwszą na świecie maszyną wyposażoną w ten innowacyjny, elektronicznie sterowany system.
Kontrolowane jest zarówno przednie, jak i tylne zawieszenie. Motocykl R1M posiada podobny system. W MT-10 SP jednak zastosowano elektroniczne sterowane zawieszenie nowej generacji, czyli technologię wykorzystującą zawór suwakowy.
Co nam daje takie rozwiązanie? Zapewnia przede wszystkim większy zakres regulacji tłumienia i wyższy stopień reakcji. Kierowca może wprowadzić zmiany w menu ERS w ustawieniach TRC. Kiedy jeden z automatycznych trybów, system dostosowuje tłumienie do aktualnych warunków jazdy. Te zmiany są wciąż powtarzane, w celu zapewnienia, że odpowiednie ustawienia są stale aktywne.
- A-1 – Sportowy
- A-2 – Autostrada, czyli szybka i dynamiczna jazda
- A-3 – Jest przeznaczony do jazdy turystycznej z naciskiem na komfort i stabilność
Podsumowując, zawieszenie dostosowuje się do nawierzchni, tak aby zapewnić optymalną ilość tłumienia w czasie rzeczywistym. Dzięki temu system „mięknie” w przypadku prostej drogi, ale automatycznie staje się twardy, gdy droga staje się kręta i kierowca zaczyna naciskać.
W MT-10 2022 dla większości kierowców standardowa amortyzacja w zupełności wystarczyła. Jednak jeśli zależy Ci na na elastyczności i natychmiastowym czasie reakcji przy użyciu przełączników to wersja SP może być właśnie dla Ciebie.
Przewody Hamulcowe w MT-10 SP
W tej wersji zastosowano przewody hamulcowe w oplocie. Zapewniają one znacznie lepsze czucie dźwigni.
Takie rozwiązanie daje nam również większą skuteczność jazdy na torze, gdzie hamulce są intensywnie używane, przez co rozgrzewają się do bardzo wysokich temperatur.
Pamiętaj, że motocykl będzie miał swoją premierę w naszym salonie już na początku sierpnia! Obserwuj nasz profil na Facebook i bądź na bieżąco.
3. Dane techniczne — MT-10 SP
Silnik – MT-10 SP
Typ silnika: EURO5, 4-suwowy, Chłodzony cieczą, 4-cylindrowy, DOHC
Pojemność: 998 cc
Średnica x skok tłoka: 79,0 × 50,9 mm
Stopień sprężania: 12.0:1
Moc maksymalna: 165,9 KM (122,0 kW) przy 11500 obr./min
Maksymalny moment obrotowy: 112,0 Nm (11,4 kg-m) przy 9000 obr./min
Układ smarowania: Mokra miska olejowa
Typ sprzęgła: Mokre, wielotarczowe
Układ zapłonu: TCI
Układ rozrusznika: Elektryczny
Skrzynia biegów: Z kołami w stałym zazębieniu, 6-biegowa
Napęd końcowy: Łańcuch
Spalanie: 6,83 l/100 km
Emisja CO2: 159 g/km
Podwozie – MT-10 SP
Rama: Diamond
Kąt wyprzedzania główki ramy: 24º
Wyprzedzenie: 102 mm
Układ przedniego zawieszenia: Widelec teleskopowy
Układ tylnego zawieszenia: Wahaczowe, Wahacz
Skok przedniego zawieszenia: 120 mm
Skok tylnego zawieszenia: 120 mm
Hamulec przedni: Hamulec hydrauliczny dwutarczowy Ø 320mm
Hamulec tylny: Hamulec hydrauliczny z pojedynczą tarczą Ø 220mm
Opona przednia: 120/70 ZR17 M/C (58W) bezdętkowa
Opona tylna: 190/55 ZR17 M/C (75W) bezdętkowa
Wymiary – MT-10 SP
Długość całkowita: 2100 mm
Szerokość całkowita: 800 mm
Wysokość całkowita: 1165 mm
Wysokość siodełka: 835 mm
Rozstaw kół: 1405 mm
Minimalny prześwit: 135 mm
Masa z obciążeniem (wliczając wypełnione zbiorniki oleju i paliwa): 214 kg
Pojemność zbiornika paliwa: 17 l
Pojemność zbiornika oleju: 4,90 l
4. Zdjęcia — Sprawdź stylistykę MT-10 SP
Unikalne malowanie — dedykowane wyłącznie wersji SP pod nazwą — Icon Performance. Inspiracja pochodzi od flagowego motocykla sportowego R1M.