Poznaj historię legendarnej marki motocykli. Sprawdź, kim był założyciel i jak firma rozwijała swoje motocykle.
Jak narodziła się jedna z największych japońskich firm motocyklowych?
Kawasaki produkcją motocykli zajmuje się już pół wieku, jednak korzenie tej marki sięgają znacznie głębiej. Już od 100 lat firma buduje swoją legendę i kontynuuje swoją misję budowania lepszego jutra w wielu branżach:
• Lotnictwo
• Przemysł stoczniowy
• Transport
• Uprawy Energetyczne & Usługi
• Środowisko i recykling
• Maszyny i urządzenia
• Infrastruktura
W tym artykule przeczytasz o historii marki Kawasaki. Dowiesz się wielu ciekawostek i faktów. Przekonaj się, że jazda ich motocyklami może napawać dumą.
- Co oznacza logo Kawasaki?
- Kim był założyciel Kawasaki?
- Rozwój motocykli Kawasaki
- Dni Kawasaki w Szczecnie
1. Co oznacza logo Kawasaki?
Tzw. „Znak Rzeki”. Logo oparte jest na oznaczeniu wyrazu „rzeka” w piśmie kanji. Nawiązuje do transportu wodnego, który dawniej był główną strefą działalności firmy. Tak naprawdę znak Kawasaki to nazwa samej firmy.
- Japoński symbol „rzeka” 川 — wymawia się „Kawa” + mały półwysep/cypel — 崎 = cypel na rzece
Znak był powszechnie stosowany na produktach Kawasaki do lat 60-tych. Co ciekawe, dziś logo zarezerwowane jest tylko dla produktów przełomowych dla marki.
Pierwszym motocyklem od dziesięcioleci, który został wyróżniony znakiem rzeki, był Kawasaki Ninja H2 zaprezentowany w 2014. W naszym salonie Moto46 znaleźć za to wersję Z H2 SE.
2. Kim był założyciel Kawasaki?
Shozo Kawasaki – założyciel
Początki firmy sięgają roku 1878, kiedy Shozo Kawasaki założył Stocznię Kawasaki Tsukiji w Tokio. 18 lat później w 1896 roku, została zarejestrowana jako Kawasaki Dockyard Co., Ltd.
Urodzony w Kagoshimie jako handlarz kimon, Shozo Kawasaki został handlarzem w wieku 17 lat w Nagasaki, jedynym miejscu w Japonii otwartym wówczas na Zachód. W wieku 27 lat założył firmę transportową w Osace, która zawiodła, gdy jego statek towarowy zatonął podczas sztormu.
W 1869 r. dołączył do firmy zajmującej się cukrem z Ryukyu, założonej przez samuraja z Kagoshimy.
W kwietniu 1878 roku, wspierany przez wiceministra finansów Masayoshi Matsukatę, założył stocznię Kawasaki Tsukiji.
W 1893 r. badał na zlecenie Ministerstwa Finansów drogi cukrowe i morskie z Ryukyu do Ryukyu.
W 1894 roku został mianowany wiceprezesem Japan Mail Steam-Powered Shipping Company i udało mu się otworzyć drogę morską do Ryukyu i transportować cukier do kontynentalnej Japonii.
Kojiro Matsukata – Prezes
Doktor prawa na Uniwersytecie w Yale, rozwinął działalność firmy o tabor kolejowy, okręty bojowe i samoloty. Wprowadził ośmiogodzinny dzień pracy w firmie. Rozpoznawany również jako mecenas sztuki.
Kawasaki, mający blisko 60 lat, bez syna, który mógłby go zastąpić, wybrał na swojego następcę Kojiro Matsukatę, trzeciego syna swojego biznesowego dobroczyńcy, Masayoshiego Matsukaty.
Matsukata został mianowany pierwszym prezesem Kawasaki Dockyard Co., Ltd., i utrzymał tę pozycję przez 32 lata, aż do 1928 roku.
3. Rozwój motocykli Kawasaki
1960
Kawasaki podpisuje umowę na przejęcie motocykli Meguro, głównego gracza w rodzącej się
japońskiej branży motocykli.
1961
Kawasaki produkuje swój pierwszy kompletny motocykl — dwusuwowy B8 125 cm3.
1962
Wydano serię modeli dwusuwowych o pojemności 50–250 cm3.
1966
Wydano 650W1 i jest to największy motocykl wyprodukowany wówczas w Japonii.
1969
Wyprodukowane zostaje niesamowite trzycylindrowe i dwusuwowe Kawasaki H1 o
pojemności 500 cm3. Z bardzo mocnym silnikiem jak na tamte czasy.
1973
Pojawia się pierwszy nowy czterosuw od czasu wydania W1.
1978
Następuje premiera Kawasaki KZ1300i.
1981
Kawasaki wypuszcza GPz550. Jest to motocykl, który wprowadza klasę 600.
1983
Chłodzony cieczą czterozaworowy GPz900R „Ninja” został po raz pierwszy zaprezentowany
w Laguna Seca.
1989
Pierwsze motocykle oznaczone „ZXR” trafiają na rynek. Są to repliki modeli o pojemności
750 cm3 i 400 cm3.
1990
Wprowadzono na rynek model ZX-11 z silnikiem o pojemności 1052 cm3. Jest to pierwszy
motocykl z indukcją tłokową i najszybszy motocykl na rynku.
1991
ZXR750R rozpoczyna czteroletni okres jako najlepszy motocykl Mistrzostw Świata FIM
Endurance.
2000
Premiera ZX-12R – nowego produktu sztandarowego z serii ZX.
2003
Kawasaki zwiększa pojemność ZX-6R do 636 cm3. Zwykli jeźdźcy z zadowoleniem
zauważają wyraźny wzrost mocy w średnim zakresie, a motocykl ten staje się królem wśród
motocykli o średniej wadze.
2004
ZX-10R zostaje wypuszczony na rynek.
2009
Kawasaki trafia na rynek turystyczny V-Twin dzięki imponującemu modelowi Voyager o pojemności 1700 cm3,
pierwszej „pełnej sukience” maszyny japońskiego producenta. Po raz kolejny Voyager z
wbudowanym systemem rozrywki jest także pierwszym na świecie motocyklem
kompatybilnym z iPodem za pośrednictwem dodatkowego przewodu.
2011
Nowa wersja Ninja ZX-10R potwierdziła zaangażowanie Kawasaki w klasę Super sport.
2013
Zwiększenie wydajności dla Kawasaki średniej wagi spowodowało, że zarówno Z800, jak i
Z800e zostały wprowadzone na rynek w 2013 roku. Wersja e była od początku zgodna z
licencją kategorii 2, a Z800 o pełnej mocy był pierwszą maszyną, która zastosowała filozofię
projektowania Kawasaki Sugomi.
2014
W roku 2014 styl Sugomi Z1000 (gdzie inżynieria i stylistyka są połączone w jeden centralny
motyw), przeniósł obraz Supernaked Kawasaki na wyższy poziom.
2015
Wprowadzono na rynek zupełnie nową Ninja ZX-10R – opracowaną we
współpracy z Kawasaki Racing Team i fabryką Kawasaki w Japonii.
4. Dni Kawasaki w Szczecnie od 26.09 do 02.10.2022
Jako prawdziwy fan Marki i mieszkaniec Szczecina lub okolic, serdecznie zapraszamy na dni Kawasaki w salonie motocyklowym Moto46!
Będzie to świetna okazja, aby zobaczyć nowego Ninja 1000 SX z 2022 roku oraz przetestować:
– Versys 650 – https://cutt.ly/qVsj5El
– Vulcan 650 – https://cutt.ly/QVsjXDD