
Rynek nasycił się już niewielkimi maszynami o pojemności do 125cm3. Teraz do łask wracają marki premium takie jak Ducati, BMW, czy Harley-Davidson.
Zaczyna się wiosenne ożywienie na polskim rynku motocykli. Według danych Polskiego Związku Przemyślu Motoryzacyjnego (PZPM), w marcu zarejestrowano 1837 nowych maszyn, co jest trzecim rezultatem tego miesiąca w ciągu ostatnich dziesięciu lat. Jeszcze lepsze rezultaty powinien przynieść kwiecień: w ostatniej dekadzie był miesiącem z najwyższą sprzedażą i wskaże jak będzie wyglądać obecny sezon- twierdzi PZPM.
Po I kwartale już wiadomo, że w strukturze tegorocznej sprzedaży nastąpią zmiany. Zaczyna topnie przewaga motocykli najmniejszych, o pojemności silnika do 125cm3, których popularność wystrzeliła w górą po wprowadzeniu przepisów pozwalających na jazdę „125” posiadaczom prawo jazdy kategorii B. W efekcie ten rodzaj motocykli zdominował sprzedaż, osiągającc w niej blisko 75-proc. udział.
Gdy jednak rynek się nasycił, zainteresowanie zaczęło przesuwać się w kierunku największych motocykli, z silnikiem powyżej 750cm3. W rezultacie po pierwszych trzech miesiącach motocykle o pojemności do 125cm3 (1468 sztuk) mają 50 proc. rynku, o 13 pkt proc. mniej niż w tyn samym czasie rok wcześniej. Z kolei duże maszyny, powyżej 750 cm3 (sprzedano 897 sztuk), zwiększyły swój udział z 21,2 proc. rok temu do 30,5 proc. Zwiększyła się także sprzedaż motocykli z silnikami w przedziale od 500 do 750cm3- 282 rejestracje dokonane od stycznia do końca marca są rezultatem lepszym, od zanotowanego w ubiegłym roku o przeszło jedną piątą.
W rankingu marek prowadzi krajowy producent Romet Motors, który w I kwartale sprzedał 360 motocykli. Jest to jednak wynik o blisko połowę słabszy niż w ubiegłym roku. Na drugim miejscu znalazło się BMW ze sprzedażą 346 maszyn i 16,1-proc. wzrostem rok do roku. Na kolejnych miejscach uplasowały się dwie marki japońskie: Honda i Yamaha, następnie Junak oraz Kawasaki i Suzuki.
O ile łączna sprzedaż nowych maszyn za pierwsze trzy miesiące spadła wobec ubiegłego roku, o tyle wzrosła liczba rejestracji motocykli używanych. W I kwartale zarejestrowano ich przeszło 12,3 tys., czyli 8,8 proc. więcej niż rok wcześniej. Przy tym w samym tylko marcu sprzedaż na rynku wtórnym podskoczyła o 29 proc.
Artykuł zaczerpnięty z Rzeczpospolita